נהיגה בצד ההפוך באוסטרליה וניו זילנד
האם זה כל כך מסובך כמו שזה נראה?
ברוב העולם נוהגים בימין. עובדה מוגמרת.
איך זה התחיל בכלל?
בימים העתיקים, איפשהו בימי הרומאים, התנועה היה מתנהלת מצד שמאל, מכיוון שרוב האנשים היו ימניים, וקביעה זו נוצרה מטעמי ביטחון (ולא ניכנס לכל הגורמים הקטנים…).
במאה ה-18, כלי התחבורה הנפוץ בעולם היה מרכבות סוסים, והמדינות השולטות היו בריטניה וצרפת, שחלשו על חלקים עצומים מהעולם הישן והחדש (זה שגילו במאות ה-15 וה-16).
בבריטניה נחקק חוק לפיו מרכבות ינועו בצד שמאל, ואילו בצרפת נקבע שהעשירים ירכבו בצד שמאל ואילו העניים בצד ימין.
לאחר המהפכה הצרפתית, הרשויות בצרפת הורו לכולם לרכוב בצד ימין, מתוך הזדהות עם "פשוטי העם", אך בבריטניה המצב נותר על כנו.
במרוצת הזמן, החלו מדינות נוספות, גם כאלו שהיו חברות בחבר העמים הבריטי (דוגמת קנדה) להעביר את הנהיגה לצד ימין והיום, ב-72% ממדינות העולם נוהגים בצד ימין – רק ב-36 מדינות בעולם עדיין נוהגים בצד שמאל.
אוסטרליה וניו זילנד, שתי מדינות "בריטיות" לשעבר (המלכה אליזבת' עדיין נחשבת מבחינתם לראש המדינה למרות שהן עצמאיות לחלוטין), הן שתי מדינות בהן הנהיגה בצד ההפוך, צד שמאל.
גם הנהיגה במרבית איי הפסיפיק מתבצעת בצד שמאל, שכן הרבה יותר זול לייבא מכוניות מאוסטרליה וניו זילנד מאשר ארה"ב או אירופה.
מצב זה יכול להיות מתסכל עבורנו כמטיילים ישראלים, שרגילים לנהיגה בצד ימין, ומגיעים לאוסטרליה וניו זילנד ונדרשים להסתגל למצב של נהיגה בצד ההפוך.
אין שום טסט רשמי שמכין אותנו לזה, אפילו לא צריך רישיון מיוחד בשביל זה.
הדבר היחידי שאפשר לעשות הוא להסתגל, וזה לוקח זמן.
כמה זמן? תלוי בכם. לאחד תיקח שעה ולשני ייקח שבוע.
עד שזה יקרה, אתם כנראה תפעילו את הוישרים במקום את האיתות, ותעשו תנועות מוזרות עם הידיים עד שתבינו איפה החגורה ממוקמת – לא נורא, קורה לכולם.
איך מתרגלים לנהיגה בצד ההפוך?
1. דברו לעצמכם
זה בסדר, אף אחד לא שומע (למעט זה שיושב אתכם ברכב), אבל זה לגמרי הגיוני לסגל את המוח לפקודות באמצעות פקודות קוליות.
מגיעים לכיכר? תגידו לעצמכם שצריך לעבור מצד שמאל.
מגיעים לצומת ורוצים לפנות ימינה? תזכירו לעצמכם שהפנייה כוללת את חציית הצומת וצריך להיזהר.
פקודות קוליות מאמנות את המוח להגיב בצורה אינסטינקטיבית יותר, והתרגול בתחילת הטיול ירגיל את המוח לנהיגה ההפוכה יחסית מהר.
זה עלול לקחת קצת זמן עד שזה יקרה בצורה אוטומטית, אבל בסוף מסתדר ואפילו מהר ממה שחשבתם.
2. נוהגים בזהירות יתרה
נניח שעברתם את שלב 1, וזה כבר זורם לכם פחות או יותר.
עדיין, הרגלים של שנים קשה להחליף ביום אחד.
רשום שמותר לנסוע 100? סעו 95, תנו לעצמכם עוד חצי שניה שתוכלו לקבל בה את ההחלטה הנכונה.
כנ"ל לגבי נהיגה בעיר – סעו בשיא הזהירות, גם אם זה אומר שתעכבו קצת את התנועה.
|ממילא לא צופרים באוסטרליה ובניו זילנד וזה נחשב למעשה חצוף וגס רוח.
בהקשר זה, מומלץ לא לנהוג בלילה, בין אם מדובר בטיול באוסטרליה או בניו זילנד.
בניו זילנד, הכבישים מפותלים, צרים וחשוכים.
גם אם התרגלתם כבר לנהיגה ההפוכה, כשמגיע רגע האמת, אתם עלולים להתבלבל ומספיקה טעות קטנה כדי להרוס חיים שלמים.
באוסטרליה, קנגורו וחיות בר נוספות (פרות, גמלים) עלולים ללכת על הכביש או גרוע מכך, לרוץ בבהלה לכיוון המכונית ולפגוע בה בעוצמה.
אם ביום זה עוד נמנע הודות לרעש החזק באופן יחסי והאור, בלילה זה עלול להיות פטאלי, והחושים שלנו מתקהים כשמדובר בנהיגה בחושך.
3. נסיעת מבחן לרכב
לגיטימי לבקש לצאת לנסיעת מבחן עם הרכב בהדרכת אחד מהעובדים.
נהיגה בצד ההפוך באוסטרליה וניו זילנד יכולה להיות קלה יותר כאשר יושב לידכם מישהו מנוסה המכיר את הרכב.
עם זאת, הסעיף הזה יכול להוות מכשול עבור קבלת הרכב, לכן כדאי לבחון את המצב בשטח ולהתרגל עצמאית.
ישנן חברות שעלולות לפסול את כשירות נהיגתכם על בסיס אותה נסיעת מבחן.
לכן, עליכם להחליט אם אתם מספיק בטוחים בעצמכם כדי לצאת בצורה עצמאית אל הכבישים.
לחילופין, קיימת סכנה שתיאלצו לחשוב על פתרון בזק במקרה ולא יסכימו להשכיר את הרכב.
בעיניי, עדיף לא לשקר ולהסתכן, אך גם עדיף לא להסתבך.
במהלך הטיול באוסטרליה, השותף שלי ואני קנינו ג'יפ ידני.
הגיר הידני היה בעייתי ומצאנו את עצמנו מתקשים לתפעלו ובעיקר מגיעים למצבים מסוכנים בעל כורחנו.
זה אמנם לא שקול לרכב אוטומטי (רוב השכורים אוטומטיים), אך מצבים כאלו יכולים לקרות לאלו שאינם בטוחים בנהיגה הפוכה.
אם אתם חושבים שתוכלו להסתדר עם זה ולהסתגל לנהיגה תוך זמן סביר, התעלמו מהשאלה "האם נהגתם בצד שמאל".
אם לא, רצוי להעיר את תשומת לבם של עובדי חברת ההשכרה ולהצהיר על כך.
לקחתם את הרכב, מה עושים עכשיו?
כשלומדים נהיגה, יוצאים בשיעור השני לנהיגה בכביש בינעירוני במטרה להסתגל קודם כל לרכב.
עשו זאת גם!
קחו את הרכב מסוכנות הרכבים וצאו לכביש הטבעת של העיר, על מנת שתוכלו להרגיש את הרכב מבלי להתעסק בדילמות עירוניות, כגון פניות ומתן זכות קדימה.
לאחר מכן, חזרו לעיר ותרגלו את הנהיגה בשכונות לא סואנות.
אחרי שאתם מרגישים מספיק בטוחים, היכנסו למרכז העיר (בניו זילנד למעט אוקלנד זה פשוט יותר, באוסטרליה תצטרכו להסתפק בפרברים כדי לא להסתבך בכבישי אגרה ופקקים) ותרגלו את הנהיגה במצבים "לחוצים יותר".
לסיכום, נושא הנהיגה בצד ההפוך הוא מהותי בטיול, בטח במדינות שבהן רכב הוא הדרך היעילה ביותר להתנהל.
יש לקחת בחשבון ולשקול את כל הגורמים לפני שמחליטים להשתמש ברכב באוסטרליה או בניו זילנד.
עם זאת, ההסתגלות לרכב אינה בלתי אפשרית, וניתן להתרגל לנהיגה ההפוכה בתוך שעות ספורות או מספר ימים בודדים.
זכרו לנהוג בצורה זהירה ובטוחה, לא לקחת סיכונים מיותרים ולהישאר קשובים ומעודכנים בכל מה שנוגע למצב הכבישים ומזג האוויר הצפוי.
ואולי, עדיף תחב"צ? גם כן נקודה למחשבה.
הנה מאמר המסביר על ההבדלים בין תחב"צ לרכב בחוף המזרחי באוסטרליה – לחצו כאן
ולסיום, 3 סרטונים על נהיגה בצד ההפוך שיורידו מעט את הפאניקה.
נסיעה בטוחה ומהנה לכולם!