קניית רכב באוסטרליה – המדריך השלם

קניית רכב באוסטרליה – המדריך השלם

קניית רכב באוסטרליה - מבוא

קניית רכב באוסטרליה היא דרך פופולרית מאוד לטייל ברחבי אוסטרליה.

אוסטרליה היא ענקית, וכדי לטייל בה בצורה יסודית צריך רכב.

האוסטרלים עצמם כבר הבינו זאת מזמן.
הם מטיילים לכל אורכה ורוחבה עם רכבים מאובזרים למשעי, בגדלים שונים ועם פונקציות ואלמנטים חדשניים ופרקטיים.

אם אתם מתכננים לצאת מערי החוף המזרחי ולראות את האזורים שמחוץ לשביל החומוס האוסטרלי, אתם צריכים להיות ברשות עצמכם.
העצמאות הזאת היא הדבר שהופך את אוסטרליה לחוויה גדולה כל כך, ובייחוד היכולת להגיע לכל מקום על המפה ולהעביר בו את הלילה.

כך תוכלו למצוא את עצמכם בכל ערב במקום אחר ומיוחד, אם זה על שפת נחל או באמצע שום מקום.

אוסטרליה היא מדינה אחת שמחולקת למספר מדינות משנה, וגודלה עצום.
היא גדולה בערך כמו אירופה (אם נוריד את רוסיה שרובה באסיה).
המרחקים בין חוף לחוף עצומים ומגיעים לכמה אלפי קילומטרים.

אנחנו כישראלים לא רגילים לנסיעות ארוכות כאלו, וזה משמעותי לאלו שעושים זאת בפעם הראשונה.
נסיעה בין שתי נקודות, שעל המפה נראות קרובות, עלולה לקחת שעות ארוכות ובדרכים עקלקלות.
לפעמים עוברים כמה ימים עד שמפנימים את מרחקי הנסיעה הללו.

קניית רכב באוסטרליה מקובלת מאוד הן בקרב מטיילים והן בקרב הרשויות.
עובדה זו מאפשרת בעלות על רכב לזמן קצר ללא שום בעיה חוקית.

אחוז גדול מהמטיילים באוסטרליה יעדיפו לרכוש רכב שיוכלו גם לישון בו, מעין בית נייד.
השינה העצמאית הופכת את הטיול לזול במיוחד.
אם נחפש במקומות הנכונים ונדע להתפשר על נוחות, ניתן יהיה לישון ברוב הלילות בחינם.

את הרכב, אגב, אפשר למכור בסוף הטיול ואפילו להרוויח כמה גרושים, תלוי עונה ואזור.
התחבורה הציבורית פרקטית בעיקר לאורך החוף המזרחי ובתנועה בין הערים הגדולות.

ניתן לקרוא עוד על התניידות בחוף המזרחי במאמר הבא.

במידה ואתם מתכננים להישאר בעיקר בחלק המזרחי, אפשר להסתדר בנוחות גם ללא רכב.
התחבורה הציבורית יקרה יחסית, ונעשית נוחה פחות ככל שמתרחקים מערבה.
אמנם יש היום שירות תחב"צ זהה לחוף המזרחי, אך התדירות אינה מספקת וכיסוי היעדים מצומצם.

כדי לטייל בפארקים המפורסמים של אוסטרליה ללא רכב חייבים להצטרף לטיולים מאורגנים שעולים מאות דולרים.
טיולים אלו לא מתאימים באופיים לכל אחד, אך מספקים מעטפת מא' עד ת' לאלו שאינם מרגישים בטוחים דיו לטייל באופן עצמאי באזורי הפרא הללו.

טרמפים הם גם דרך לגיטימית להסתובב באוסטרליה.
אולם, יש לנקוט משנה זהירות, בעיקר אם מטיילים לבד ובאזורים מרוחקים.

טיול באוסטרליה

רכב באוסטרליה - לקנות או לשכור?

בגדול, לכל מטייל תתאים תשובה אחרת בהתאם לאופי ומשך הטיול המתוכנן.

כשמשכירים רכב, מקבלים רכב אמין ויש אמא ואבא לכל תקלה או בעיה.
הוא יהיה נוח, נקי, ולעיתים גם הביטוח יהיה כלול במחיר.

השכרת רכב היא מיידית, וכך גם ההחזרה שלו.
חברות רבות משכירות קמפר-ואנים וקראוונים במיוחד למטיילים.
הן לקחו רכבים רגילים והפכו אותם לנגישים עבור מטיילים, עם כל הציוד הנדרש: כלי בישול, מיטה ואביזרים שיקלו על השהות בתוכם.
על רכב שכור משלמים לפי יום, ובטיול ארוך הוא יעלה אלפי דולרים.

השכרה תתאים בד"כ לאלו המטיילים תקופה קצרה של עד חודשיים.
לחילופין, היא תתאים לקבוצת מטיילים (בד"כ 3-5 מטיילים) המעוניינים לטייל ברכב אחד גדול/שניים קטנים ולא מחפשים לבזבז את זמנם בחיפוש אחר רכבים מתאימים.

כשמדברים על קניית רכב באוסטרליה, רב הנסתר על הגלוי.
רכבי המטיילים הם ברובם רכבים ישנים שנסעו מאות אלפי קילומטרים והחליפו לא מעט ידיים.
התקלות מסוגלות להפתיע בכל רגע וחלקן יכולות לעלות כסף רב.
הקנייה והמכירה יכולות להפוך לעניין לא נעים, והן עשויות לגזול שבוע או שבועיים כל אחת מזמן הטיול הכולל.
מהרגע שהמפתחות בידיים שלכם, אתם חופשיים לעשות כל דבר שתרצו.
מצד שני, תהיו גם אחראיים לכל דבר שיקרה לרכב – לטוב, ולרע.

עלויות קניית רכב באוסטרליה והשכרת רכב באוסטרליה משתוות כאשר מדובר בטיול קצר-טווח או לחילופין כאשר מדובר בהשכרה המתחלקת בין מספר שותפים.
לעיתים, גם אם לא תמכרו את הרכב כלל (ותזרקו אותו באיזה מגרש נטוש), עדיין "תרוויחו" בהשוואה להשכרה.
כסף הוא כמובן לא חזות הכל, אבל יש לקחת בחשבון את כל השיקולים ולקבל את ההחלטה המתאימה עבורכם.
בעיניי, כל עוד לא מדובר בפער של אלפי דולרים, עדיין יהיה עדיף לשכור רכב ולנצל כמה שיותר זמן מהטיול מאשר להתעסק עם קנייה ומכירה על חשבון הזמן היקר.

זכרו – זמן אי אפשר להחזיר, כסף כן.

כל כך הרבה סוגי רכב, במה לבחור?

שני סוגי הרכב הפופולריים לטיול תרמילאי הם רכב מסחרי (מכונה Campervan), ורכב משפחתי בעל תא מטען גדול (נקרא באנגלית Station Wagon, בעברית סטיישן).

שלושה סוגים נפוצים פחות בקרב תרמילאים הם רכב שטח, רכב משפחתי קטן וקרוואן, אך הם בהחלט מתאימים לשאר סוגי המטיילים וכן יתאימו לאופי טיול מסוים.

קמפר-ואנים נפוצים מאוד בקרב תרמילאים, משפחות עם ילד-שניים או זוגות וזאת לאור אופן השימוש בהם.
הם צורכים יותר דלק מרכב רגיל ומעט מסורבלים יותר לנהיגה בשל אורכם.
הם מרווחים מאוד ואפשר בקלות להתקין בהם מיטה זוגית, מטבחון ומקום לאחסון.
שוק הרכבים הזה רחב יותר, ויש יתרון לרכבים המגיעים מאובזרים ומוכנים ליציאה.

רכבי הסטיישן הם הסוג הנפוץ ביותר בקרב תרמילאים.
הם מתפקדים כרכב רגיל וקל יותר למכור אותם למטיילים אחרים בסוף הדרך.
הם אמנם פחות מרווחים מקמפר-ואן, אבל פחות מסורבלים וחלקם יהיו אוטומטיים.
ישנם רכבי סטיישן בעלי הנעה 4×4 אך רובם ללא עבירות שטח גבוהה.
במידה ומחליטים לטייל בחלקה הפראי של אוסטרליה, מומלץ לחשוב על רכב יותר חזק ואמין שישמש אתכם.

רכב שטח הוא אופציה במידה ואתם מתכוונים לטייל מחוץ לחוף המזרחי.
מקומות כמו מערב, צפון ומרכז אוסטרליה הם אזורים עצומים עם דרכי שטח שונות ומאתגרות, המצריכות רכב בעל עבירות שטח גבוהה.
רכב שטח חייב לעבור בדיקה מקיפה על מנת לבדוק שכל מערכות השטח עובדות כראוי.
אתם עלולים למצוא את עצמכם משוועים לחילוץ באמצע שום מקום, וחילוץ כזה עלול להגיע רק לאחר כמה ימים.

רכב קטן (ללא לינה) יתאים לאלו המטיילים בחוף המזרחי, שם יש לו יתרון יחסי מבחינת הגודל, המתבטא בתמרון בערים הגדולות וחיסכון בדלק.
צריך לזכור, שרכב קטן משמע טיול המתבסס על לינה בהוסטלים/מארחים מקומיים או באוהל.

קרוואן הוא טיול יקר מאוד ביחס לשאר האופציות, והשוק שלהם אינו גדול כמו שוק הקמפר-ואנים הזולים.
הסיבה היא שמחירם הגבוה מרתיע לעיתים את הקונים, שמעדיפים לטייל ללא דאגות ולא מוכנים לקחת על עצמם את עלויות התחזוקה הגבוהות הנלוות לקניית הקרוואן.
את הקרוואנים תפגשו בשני מקרים:

  1. מחוברים לרכב שטח גדול, כאשר במושבים הקדמיים יושבים בני זוג אוסטרלים. הם בד"כ יהיו בגיל פנסיה, והחליטו לבלות את הזמן הפנוי שלהם בנדידה ממקום למקום ברחבי היבשת.

  2. קראוונים שכורים ע"י תיירים (לרוב משפחות או זוגות פנסיונרים) שהעדיפו את הראש השקט לכל אורך הטיול ומעוניינים להיות גמישים במהלכו.

 

גבירותיי ורבותיי, בירוקרטיה

לכל מדינה באוסטרליה יש חוקים אחרים בנוגע לבירוקרטיית מכירת וקניית הרכב.
ההבדלים בין המדינות משמעותיים.
במערב אוסטרליה הבירוקרטיה נוחה יותר ואילו במדינות ויקטוריה וניו סאות' וויילס למסורבלת יותר.

מומלץ לקנות רכב בעל לוחית רישות של המדינה בה אתם מסיימים את הטיול, אך לעיתים לא תישאר בידיכם האופציה להחליט.
טפסי הרישוי בכל המדינות מתחלקים לשלושה נושאים:

 

1. רישיון רכב (Registration, בקיצור Rego) הוא הרישום של הרכב במדינה על מנת שיהיה חוקי לנהוג בו.
חידוש הרישיון תקף ל-3 עד 12 חודשים ועלותו יכולה להגיע למאות דולרים.

ה-Rego הוא למעשה סוג של ביטוח חובה (צד ג' לנפש).
את מדבקת הרישוי מקבלים מסניפים של משרד התחבורה, ובלעדיה אסור לנהוג בכבישים כלל וגם לא להחנות ברחוב.
רכב חייב להיות רשום בכתובת אוסטרלית, ובמידה ואין לכם קרובי משפחה באזור אפשר לרשום אותו על כתובת של מקום הלינה הראשון שלכם.

עלות ה-Rego משתנה בין מדינה למדינה בתוך אוסטרליה ובהתאם לגודל הרכב, שנת עלייה על הכביש וכדומה.

רכבים ללא Rego נקראים גם Unregistered.
כדי לרשום מחדש רכב מסוג זה, יש להוציא אישור מיוחד שההתעסקות איתו היא כאב ראש אחד גדול ולכן – עדיף לקנות רכב עם Rego.

 

2. בדיקת רכב תקופתית (טסט – Rego Inspection, Road worthy certificate ) הוא כאב ראש לא קטן שחלק מהמטיילים נאלצים להתמודד איתו.

באוסטרליה כל רכב חייב לעבור בדיקת מוסך, התקפה לשנה.
בכל מדינה באוסטרליה חומרת הבדיקה היא שונה.
למוסך יש רשימת סעיפים שהרכב חייב לעמוד בהם על פי חוקי המדינה.
בסוף הבדיקה יוגש לכם טופס ובו ההחלטה האם הרכב עמד בבדיקה או לא.
לצערכם הרב, בלי אישור המוסך לא תוכלו לעלות על הכביש ותיאלצו לתקן את הליקויים.

רצוי להתייעץ מראש עם מטיילים אחרים ומקומיים לגבי מוסכים אמינים, על מנת שלא יחייבו לבצע תיקונים שאין בהם צורך.
במקרה כזה, החשבון הכולל יעבור את רף ה-1000 דולר לטיפול בקלות, כי ברכבים (על אחת כמה וכמה ישנים) תמיד אפשר למצוא תקלות.

הבדיקה כוללת את מצב הפנסים, המגבים, הצמיגים, חגורות הבטיחות, שמשות, חלונות ואת תקינות שלד הרכב.
עם זאת, זהו לא טיפול כולל לרכב ולכן המוסך לא יחליף דברים מכניים כגון רצועות, מצבר וכדומה.

לכל מדינה באוסטרליה יש את החוקים שלה:

בעוד שבויקטוריה (Victoria) וקווינסלנד (Queensland) יש לבצע RWC בעת העברת בעלות (ולא כל שנה), בניו סאות' וויילס (New South Wales) יש לבצע RWC בכל שנה ללא קשור לבעלות על הרכב, והבדיקה נקראת Pink Slip/E-Safety Check ולא RWC.

ה-RWC הינו באחריות הקונה במרבית המקרים, למעט אם המוכר החליט לעשות על דעת עצמו.
פג התוקף של RWC תלוי בלוחית הרישוי של הרכב.
גם במקרה זה, בכל מדינה יש חוקים שונים:

ב- VIC – חודש (לצורך העברת בעלות).
ב- QLD – חודשיים/2,000 ק"מ (לצורך העברת בעלות).
ב- NSW  (בלו סליפ/פינק סליפ, E-Safety Check).
ב- WA – שלושה חודשים (RWC נדרש רק ברישום חדש או המרת לוחית) לא נדרש בהעברת בעלות או חידוש Rego.
ב- SA  – לא נדרש לבצע RWC בהעברת בעלות/Rego.

 

3. ביטוח בריאות צד ג'
זהו טופס נפרד, שלעיתים יהיה כלול בתוך רישיון הרכב.
ביטוח זה מיועד למקרה בו נגרמה פציעה לאדם אחר בתאונה שבה הייתם מעורבים. 

מטיילים רבים חורשים את אוסטרליה עם רכבים קנויים.
זוהי לא משימה מורכבת מדי למצוא רכב, אך רצוי להקדיש זמן לחיפוש ומציאת הרכב המתאים.
זכרו כי זהו שוק חופשי בו יש גם מוכרים, המעוניינים להיפטר מהרכבים (לעיתים בזמן קצוב) לא פחות ממה שאתם רוצים לקנות.

 

טיול באוסטרליה

צריך רכב... מאיפה מתחילים?

ראשית, רצוי שיהיה בידכם סים מקומי (בעיקר לצורך תקשורת עם המוכר והפונקציות שמעורבות בתהליך הקנייה), כתובת בה תרשמו את הרכב (ניתן לרשום את כתובת ההוסטל הראשון בו אתם שוהים) וסכום כסף (בדרך כלל מזומן) לטובת הרכישה בפועל.

בערים הגדולות שוק הרכבים המשומשים בין מטיילים מרוכז באזור ההוסטלים, וניתן למצוא בלוחות המודעות פרסומים רבים לגבי מכירת וקניית רכבים.

המקום הנפוץ ביותר לחיפוש רכבי יד 2 הוא אתר Gumtree, האתר הגדול באוסטרליה למוצרי יד 2. 
אופציה נוספת היא קבוצות פייסבוק ייעודיות לאוסטרליה, שבהן מתפרסמות מודעות מכירת רכבים בכל יום (ובתקופות מסוימות – רק).

מוזמנים לבדוק את קבוצת הפייסבוק שלנו למציאת הרכב המתאים.

בחרו את סוג הרכב המועדף עליכם

כדי לקבל את ההחלטה לגבי סוג הרכב, חשבו קודם כל על אופי הטיול המתוכנן – הוא יסייע בסינון הסוגים הלא רלוונטיים עבורכם.

מומלץ לחפש כמה שיותר מידע על המצב המכני של הרכב ולהתרחק ממודעות שנראות חשודות.
מודעות מפורטות יעידו בד"כ על אמינות המוכר, אך כל דבר חייב להילקח בערבון מוגבל.
חשוב מאוד לעבור על כל היסטוריית הטיפולים של הרכב ובמידת הצורך להביא את הרכב לבדיקה נוספת.

אל תופתעו מרכבים עם 6 ספרות במד הקילומטרים, זה נפוץ מאוד. (תחשבו כמה מטיילים עשו את אותו טיול ביבשת כל כך גדולה).

יש יתרון בלקנות רכב מדגם פופולרי (לדוגמה, טויוטה או פורד).
חלקי החילוף זמינים וזולים והמוניטין שלו מקל על תהליך המכירה.
מומלץ לבדוק את רשיונות הרכב ולראות כמה זמן נשאר עד הטיפול המשמעותית הבא.
אם רישיון הרכב אמור לפוג בשלושת החודשים הקרובים, ניתן לבקש מהמוכר להאריך אותו.
במקרה כזה, יכול להיות שתוכלו להגיע לפשרה על המחיר.

רכבי מטיילים מאובזרים הם לא עילה להעלאת המחיר.
כמובן שנוח יותר לקבל רכב מצויד, אך זאת לא עילה למחיר גבוה יותר, שכן המוכר אינו רוצה להיתקע עם כל הציוד ולמכור פריט-פריט.

 

קניית רכב באוסטרליה

מצאתי רכב שמתאים לי, מה עכשיו?

אחרי שאיתרתם רכב שנראה מתאים, יש ליצור קשר עם המוכר ולתאם פגישה.
לא יזיק להיות בעלי ידע בסיסי במכניקה של רכבים וזה יאפשר לכם להתמקח בביטחון.
אל תסתנוורו מנחמדות או מהבטחות.
תרגישו בנוח לבדוק ברכב כל דבר שרק יעלה על דעתכם, ואם המוכר נלחץ או מנסה להתחמק משאלות על מצב הרכב, זה הזמן לחשוב פעמיים ולשקול את צעדיכם הבאים.

ישנן כמה בדיקות קלות שניתן לבצע גם ללא עבר ארוך במכונאות:
1. מכות חיצוניות יכולות להעיד על רמת התחזוקה של הרכב.
אמנם פלסטיקה היא בעיקר כלפי חוץ, אך זה בהחלט מעורר חשש לגבי התחזוקה הכללית שלו.

2. תכינו רשימת שאלות מראש.
המוכר יבין שיש לו עסק עם קונה חרוץ שלא מהסס לרדת לעומק הדברים.
שאלו שאלות שהמוכר לא יוכל להתחמק מהן, במסגרת האחריות שלו לבדיקות שגרתיות.
שאלות על שמן, צמיגים, מסלול הנסיעה שעבר הרכב וכדומה יכולות לסייע לכם בהיכרות המוכר והבנת מצב הרכב.

3. חשוב לוודא שברכב יש ג'ק, משאבה וגלגל רזרבי.
אף אחד לא רוצה להיתקע במדבר עם משאבה תקולה וג'ק שיכול להרים קורקינט במקרה הטוב (מבוסס על סיפור אמיתי).

 

יוצאים לבדוק את הרכב בפועל

הגיע הזמן לצאת לנסיעה קצרה כדי להרגיש את הרכב.
אין דבר כזה שאתם לא נוהגים על הרכב לפני – זאת הדרך הטובה ביותר לבדוק האם הוא בכלל מתאים, נוח ובמצב כשיר לנהיגה.

אין נסיעת מבחן – אין עסקה.
אם אתם לחוצים מעניין הנהיגה בצד השני של הכביש, בקשו מהמוכר לנסוע לחניית רכבים מרוחקת וריקה.
כדאי לקרוא עוד על נהיגה בצד ההפוך במאמר הבא – לחצ/י כאן.

זכרו – אתם לא בטסט והמוכר הוא לא הטסטר.

אתם לא נבחנים על יכולות הנהיגה, ולכן אל תתנצלו או תתמקדו בהן, אלא ברכב עצמו.
חשוב לזכור שהמוכר רגיל לרכב ול"שטיקים" שלו ויכולת הנהיגה שלכם לא תשפיע על המחיר, אלא רק על ההרגשה הכללית. שדרו ביטחון.

במהלך הנהיגה, חשוב להישאר מפוקסים ולחפש כל בעיה מכנית שיכולה לצוץ.
כמובן שלא ניתן לדעת הכל (לכן עושים בדיקת מוסך), אבל יש תקלות שנראות מהרגע הראשון.
אם הרכב ידני, בדקו את הקלאץ' וראו האם התפעול שלו נוח לכם והעברת ההילוכים מתבצעת באופן טבעי. 

4WD Car in Australia

אני מרוצה מהרכב ורוצה לקנות, יש עוד משהו לעשות?

במידה ואתם מרוצים מהרכב, יש לקבוע תור מול מוסך מורשה לבדיקה מכנית.
אפשר להיעזר בהוסטלים, במטיילים אחרים או פשוט להסתובב ברחוב ולחפש מוסכים.

בדיקה כזו עולה בין 50-100 דולרים (מתקציב הקונה) אך אסור לוותר עליה!
אתם רוצים להיות בטוחים שהרכב כשיר לנסיעה ובטח לא תרצו להיתקע באמצע המדבר עם רכב גמור.
זה Deal Breaker ולא משנה כמה התחברתם לרכב.

כל בעיה שתעלה בבדיקה היא עילה להורדת מחיר הרכב.
זה יפגוש אתכם בסיבוב עם תיקונים, עצבים וזמן מבוזבז.
לחילופין, סכמו מול המוכר על תיקון חלק מהבעיות.

חשוב לזכור שהרכבים ישנים.
יש תקלות שאין טעם או הצדקה לתקן.
כל מקרה לגופו.

סיימנו את הבדיקה, הגיע זמן הקנייה

כל מה שנשאר כרגע לסגור הוא תג המחיר של הרכב.
המחיר הנקוב במודעה הוא בד"כ מחיר ראשוני (הם יכתבו למשל 5000$ ONO).
כאמור, המוכר רוצה למכור כמו שאתם רוצים לקנות, וכאן נכנסת לפעולה יכולת המיקוח.

זאת לא בושה לנצל את השפה העברית על מנת לדבר בפרטיות.
יתרה מכך, זה מקובל גם לקחת כמה שעות ולהחזיר תשובה בסוף היום. אין לחץ.
בסוף, המוכר רוצה למכור כמו שאתם רוצים לקנות (ואפילו יותר).

על מנת להבין את טווח המחירים, מומלץ לעשות הכנה ולבדוק מספר מודעות ורכבים.
גם המיקום מאוד חשוב וההיצע והביקוש משפיעים מאוד על המחיר.

לדוגמה, רכב בסידני בנובמבר-דצמבר יעלה בעשרות אחוזים יותר מאשר אותו רכב באותו מקום בחודש מאי-יוני.

מומלץ מאוד לצלם את הדרכון של המוכר ואת רישיון הרכב ולהחליף פרטים כמו טלפון, כתובת בבית ומייל (קרו כבר מקרים שהיה דו"ח ישן של הבעלים הקודמים).
יש תלוש נפרד למוכר ולקונה, ולאחר מילוי הכסף והעברת הכסף, הרכב שלכם.
אם למוכר אין את הטפסים, ניתן לגשת אל משרד הרישוי הקרוב ולקחת מהם את הטפסים ללא עלות.

מילה על לוחית הרישוי

הקנייה היא לא הדבר היחיד, אלא גם המכירה (אליה נתייחס בהרחבה בהמשך).

חשוב לקנות רכב שמתאים גם לנקודת הסיום המשוערת, ובהתאם לחוקי המדינה הספציפית.

למשל, קניית רכב של מדינת ויקטוריה כאשר נמצאים במדינת מערב אוסטרליה ומתעתדים להגיע לויקטוריה רק לאחר חצי שנה, עלולה להיות בעייתית מבחינת הרישוי וחידוש רישיון הרכב.

חשוב לשים לב מהם החוקים החלים על לוחית הרישוי.
יכול להיווצר מצב בו מחויבים להחליף את הלוחית (תהליך מייגע) או לשנות את תכנית הטיול על מנת להגיע בזמן.

עכשיו אפשר לברך מזל טוב! הנה מתחיל הכיף הגדול.

קניית רכב באוסטרליה

לטיול יצאנו, אבל.. איפה ישנים?

עכשיו כשהרכב ברשותכם, אפשר לצאת אל מרחבי אוסטרליה.
לשם כך מומלץ להצטייד באחד מאטלסי Camps (גרסה חדשה יוצאת מדי שנתיים-שלוש) או שימוש באפליקציות ייעודיות.

אפשרויות הלינה ברכב הן מגוונות מאוד ואופן השימוש בהן נובע בעיקר משני גורמים: אופי הטיול וההיצע לאורך הדרך.

  1. אתרי קמפינג חינמיים: ישנם אתרי קמפינג חינמיים המצויים לאורך הדרך, בחופי הים או בפינות נסתרות בסמוך לפארקים הלאומיים.
    באתרים אלו ניתן למצוא שירותים בסיסיים המאפשרים לינה עצמאית במשך לילה או שניים (בחלקם גם יש הגבלת זמן).
  1. פארקי קראוונים: אתרים פרטיים בתשלום המתוחזקים ברמה ממוצעת עד גבוהה.באתרים אלו ניתן למצוא חלקות פרטיות עם/בלי חשמל, מקלחות חמות, מטבח שטח (בד"כ משטחי נירוסטה עם מערכת גז, כיור ומקרר), עמדות ברביקיו ומדשאות לרווחת המטיילים.בפארקי הקראוונים המפוארים יהיה ניתן ליהנות ממטבח מאובזר, חדר טלוויזיה וכביסה, גני שעשועים ובריכה.
  2. אתרי קמפינג בפארקים לאומיים: בדומה לסעיף 1, מדובר ברמת קמפינג בסיסית, אך מיקומה האקסקלוסיבי בתוך הפארקים עצמם, גוררת תשלום מינימלי עבור השימוש בחלקה/באתר ובחלקם יש להזמין מראש (תלוי עונה).

איך הופכים את הרכב מרכב לבית?

קניתם רכב, ואתם כבר לא יכולים לחכות לצאת לדרכים הפראיות, אבל מה עם ציוד?

כפי שצוין בתחילת המדריך, חלק מהרכבים יגיעו עם ציוד שהשאירו מטיילים אחרים.
לעומת זאת, לפעמים הציוד בלוי או שפשוט לא מספיק לדרישות שלכם, או שבכלל לא קיים ברכב.

אז מה עושים? ישנן כמה אפשרויות.

הראשונה, גשו לאחת מחנויות הכלבו האוסטרליות (K-MART היא דוגמה לחנות שיש בה הכל), והשלימו את הציוד החסר.

קופסאות אחסון, אוהל, כיסאות נוח, צידנית, פנס שטח, מפצל שקעים וספק כוח, שולחן פיקניק, גזייה (רצוי כפולה ולא רק ראש) הם חלק מהדברים שבלעדיהם פשוט אסור לצאת לטיול, והשימוש בהם הוא יום יומי ותדיר.

כמובן שחשוב לבדוק שיש חלקי חילוף לרכב כדי שבמידת הצורך יהיה ניתן להחליף או להביא למוסך את החלקים ושיחליפו בשבילכם.

האופציה השנייה היא לחפש באינטרנט מטיילים שמוכרים ציוד יד 2.

הציוד יהיה זול יותר ממה שתמצאו בחנויות, אולם יש לבדוק היטב את מצב הציוד, שכן הוא יכול להיות באותו מצב שקיבלתם את הציוד שלכם.

אופציה שלישית, היא לגשת לאחת מחנויות יד 2 שמפוזרות באוסטרליה (Salvation Army  לדוגמה) ופשוט לקנות ציוד שהשאירו אזרחים.

החיסרון באופציה זו היא המבחר הדליל, והעובדה שבכל חנות יש היצע אחר בהתאם למה שנמסר לה.
אולם, המחירים יהיו מחירים זולים מאוד.
לכן, שווה להציץ בחנויות אלו ולבדוק האם יש משהו שיוכל להתאים לכם. (בעיקר כלי אוכל, מחבתות, סירים וכדומה).

טיול עם ג'יפ באוסטרליה

הגיע הזמן להיפרד... מכירת רכב באוסטרליה

מכירת רכב באוסטרליה דומה לתהליך הקנייה.
הפעם אתם נמצאים בצד השני של המשוואה.
מומלץ להקדיש לפחות שבוע למכירת הרכב.
אפשר לפרסם מודעות באתרי האינטרנט וקבוצות הפייסבוק כבר 3-4 שבועות לפני, כדי לבדוק את מידת ההתעניינות.

לפני מכירת הרכב, רצוי לתקן בעיות שעלולות להוות מכשול במכירה.
אם כיוונתם למחיר מסוים, זה בהחלט יסייע בתהליך המיקוח.

אם צריך, העבירו את הרכב טסט לפני המכירה.
כפי שהוזכר בפסקת הקנייה, המוכר יצטרך להראות רצינות בפני הקונה כדי להעלות את ערך הרכב.
ודאו כי לרכב יש לפחות שלושה חודשים נוספים עד תאריך תפוגת הרישיון שלו.
אם לרכב יש יותר מחצי שנה עד לתפוגת הרישיון, תוכלו להעלות את המחיר.

תחשבו כמו קונים אבל מצד שני אל תתפתו להשקיע בו יותר מדי.
כל קונה יחפש בדיוק את אותם הפגמים שאתם חיפשתם, וישחק על זה.

נקו את הרכב מכל הכיוונים, זה מצטלם יפה ומראה על רמת התחזוקה.
מיינו את ציוד הטיולים, זרקו את מה שלא תקין וסדרו את הרכב בהתאם.

המקומות היעילים ביותר לפרסם בהם את הרכב הם באתר Gumtree או בפייסבוק.
מקום נוסף לפרסם בו הוא בהוסטלים על ידי מודעה.

רצוי לעבור במספר הוסטלים ולתלות מודעה בלוח המודעות – בד"כ יהיו שם מודעות משנת תרפ"ט, ולכן חשוב להדגיש את הפרטים שירמזו למטיילים אחרים על הרלוונטיות של הרכב.
השתמשו בצבע (גם אם יעלה עוד כמה גרושים) כדי להבליט את המודעה מבין כולן.

בעולם שבו ויזואליות בשילוב סטוריטלינג מושכים את העין, חשוב ליצור סיפור מאחורי הרכב ובו זמנית לגבות אותו עם קבלות בשטח.
מטיילים אוהבים להתחבר לסיפורים אישיים, אבל לא צריך להיסחף עם כינויים ומחמאות מפליגות ל"רכב שהוא כמו אח וקוראים לו ברני".
תעברו על מודעות של מוכרים אחרים ולמדו מהן.
כך תוכלו לקבל מושג לגבי טווח המחירים המקובל לרכב.
זכרו כי המטרה העיקרית היא למכור את הרכב במינימום זמן ולאו דווקא להתעשר מהמכירה.

באוסטרליה מסתובבים רמאים שמנסים לדלות פרטים ולגנוב כספים.
ההתעניינות הראשונית ברכב תהיה מייל או הודעה פרטית מאדם שמוכן לשלם סכום גבוה יותר ממה שביקשתם מבלי לראות את הרכב, בתנאי שהעסקה תתבצע ב-Paypal.
הוא יציג את עצמו כסוחר רכבים או מטייל שנמצא מחוץ לאוסטרליה.
כמעט כל מי שמפרסם באינטרנט מקבל את הפנייה הזו ומדובר בנוכלות.
בסופו של דבר יפנו אליכם קונים שבאמת מעונייניים ברכב, רק צריך סבלנות.

לבסוף, זכרו שכולנו מטיילים במטרה ליהנות ולחוות.
אל תשקרו לגבי מצב הרכב.
המטייל שקונה את הרכב רוצה לטייל בראש שקט, אך הוא לא יידע את התמונה המלאה עד שלא ייסע ברכב.
אל תנצלו זאת לרעה.

אם מתקרב תאריך הטיסה ולא הצלחתם למכור, זה לא סוף העולם.
סוחרי רכבים מקומיים יציעו לכם לקנות את הרכב בסכומים מגוחכים.
עדיף להחזיר חלק מההשקעה מאשר להפסיד הכל.
בנוסף, רכב בבעלותכם שיינטש איפשהו באוסטרליה יכול לצבור קנסות שיצטברו לסכומי עתק.

זמן הסיכומים

תהליך קניית הרכב באוסטרליה עלול להיות מייגע אם לא מבצעים את ההכנות המקדימות.
להגיע ולחפש זה אפשרי, אבל יגזול זמן שלפעמים יהיה קריטי.
כדאי להתכונן מראש.
רצוי להחליט על אופי הטיול ועל התקציב ולסמן כמה מועמדים אפשריים עוד לפני שמגיעים.

ביצוע הפעולות בצורה נכונה ובסדר הנכון ימנעו את הבעיות בהמשך.
חשוב לזכור כי המחיר ההתחלתי חשוב, אך מה שבסוף זוכרים זה כמה עלה בסוף.
לקנות רכב ב-2000$ ולטפל בו בעוד 2000$ זה גרוע בהרבה מאשר לקנות רכב ב-4500$.

הסיבה – הזמן המבוזבז על תיקונים, הבעיות שעלולות לצוץ בדרך ולתקוע אתכם באמצע שום מקום ובעיקר הפחד הנסתר הזה ש"הנה, זה הולך לקרות כל רגע".

כאבי ראש בטיול פוגעים בהנאה, בביטחון העצמי ובמנטליות המשוחררת שאוסטרליה משרה.
עשו את כל הבדיקות ביסודיות, אל תתפשרו כי "כבר מחפשים שבוע ולא מוצאים" ובעיקר אל תאמינו לאף אחד אם לא קיבלתם הוכחה לטענה.

אם אתם מגיעים לזמן קצר, תשכרו.
חבל על הזמן שיתבזבז, ובסוף באתם לטייל וליהנות ולא לסחור ברכבים.
אין הצדקה לבזבז רבע מהטיול על פעולות לוגיסטיות שגם להן יש עלויות נלוות של לינה, אוכל ושוב.. כאבי ראש ולחץ.

הכי חשוב – לנהוג בזהירות.
הצלחת הטיול נמדדת האם חזרתם הביתה עם אותם חלקים.. לא של הרכב, שלכם.
שום אטרקציה או מקום לא שווים את הנהיגה הארוכה, אם לא נהנים מהדרך ונזהרים.
אחרי שמשהו קורה, או לפחות כמעט קורה, נופל האסימון.
תימנעו מזה מראש, וקחו מרווח ביטחון בזמני הנהיגה.
תכננו את היום, הכירו את תוואי השטח ובדקו שיש לכם מספיק ציוד, מזון, דלק ומים.

מאחל טיול מהנה ובטוח לכולם!

השתתף וסייע רבות בהכנת המאמר: הראל מלמד.

צרו עימנו קשר ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

    לראש העמוד