5 טעויות בתכנון הטיול לאוסטרליה וניו זילנד - מבוא
תכנון הטיול לאוסטרליה וניו זילנד הוא אומנות, לא פחות ולא יותר.
כמות היעדים, נקודות העניין, המעברים וחלוקת הזמן ביניהם יוצרת אתגר גם עבור אלו שהתנסו במהלך השנים בהכנת טיול עצמאי ליעדים אחרים בעולם.
אחד המשפטים הנפוצים ביותר שאנחנו שומעים הוא: "כבר טיילתי בכל העולם, אבל הפעם קצת הסתבכתי עם המקומות והזמנים ואני מחפש/ת הכוונה"
קשה להאשים מטיילים שנפגשים בפעם הראשונה עם הכמות יוצאת הדופן של אפשרויות הטיול באוסטרליה וניו זילנד.
אנחנו מדברים על עשרות אזורים שמתפרשים על שטח ענק של מיליוני קמ"ר, עם מזג אוויר משתנה, סגנון טיול שונה ואפילו אנשים שונים.
נוסיף לכל הסלט הזה את כמות המידע הלא מהימן/מעודכן שמסתובב באתרים, בלוגים וקבוצות פייסבוק ונקבל כאב ראש רציני.
אכן, לא פשוט.
לאלו שבכל זאת רוצים להתמודד עם האתגר, הכנו עבורכם מספר טעויות שחוזרות על עצמן בתכנון הטיול לאוסטרליה וניו זילנד.
קיבצנו את הטעויות הנפוצות מפידבקים שאנחנו מקבלים ממטיילים שהחליטו לבסוף להגיע אלינו, מתגובות בקבוצת הפייסבוק שלנו "אוסטרליה ניו זילנד ומה שמסביב" וגם על סמך תחקירים שאנחנו עורכים על העבודה השוטפת שלנו.
אמנם זה לא אומר שביום אחד ייבנה לו טיול מא' ועד ת', אבל זה בהחלט עשוי למנוע עוגמת נפש שמבוססת על טעות נגררת כתוצאה מהמלצה שגויה או תכנון מבני לקוי.
נתחיל?
המפה משקרת לנו
רוצים לשמוע סוד? המפות העולמיות שיקרו לנו כל החיים.
המפות הוכנו במקור ע"י אירופאים ואמריקאיים ולכן הרזולוציה שלהן לא נכונה.
אמנם מפת גוגל לפעמים מתקנת את העוול, אבל העובדה היא שהערכת המרחקים שגויה באופן מסורתי.
לראייה, אנחנו מקבלים לעיתים שאלות בסגנון "האם יש מעבורת בין אוסטרליה לניו זילנד", למרות שמדובר בשלוש שעות טיסה לכל הפחות.
איפה זה בא לידי ביטוי בתכנון הטיול?
אנחנו רוצים לראות ולעשות ולחוות, אבל שוכחים שכל מעבר לוקח זמן, בין אם בטיסה או נסיעה או שיט.
בפועל, זה מוביל לתכנון לא הגיוני שמבוסס על הערכה כללית של מרחקים וכנגזרת מכך, של זמנים.
פתחו את המפה, בדקו טוב את המרחקים ונסו ליצור תוכנית ריאלית ולא כזאת שמזכירה טיול מאורגן של היפר-אקטיביים.
אי אפשר להספיק הכל בטיול
קל להבין שרוב הסעיפים במאמר קשורים זה בזה.
אמרנו, טעויות נגררות ונגזרות.
ממוצע הזמן של מטייל באוסטרליה וניו זילנד עומד על כ-4-5 שבועות. בדקנו את זה.
רוצים לשמוע עוד סוד? גם אם תטיילו שנתיים, לא תראו הכל. אולי גם חמש.
שחררו את ה-FOMO, זה הכי בריא לנפש. זה אגב תקף לכל יעד וחופשה בעולם.
ברגע שמשחררים את הצורך לראות ולהספיק הכל, נהנים יותר מהזמן ומהמקומות שכן מבקרים בהם.
מילת המפתח היא ריאליות.
אם נתכנן ביקור ב-15 מקומות שונים באותו יום, או מעברים בטיסות כל יומיים, האם זה ריאלי?
האם אנחנו באים לטייל או להספיק?
תוכניות טבען להשתנות, אבל לפני שמתחילים ליישם אותן, צריך לראות שהן עומדות במבחן המציאות.
חשוב לגזור זמנים, להקדיש זמן לבלת"מים שיכולים לקרות (ולא חסר) ובעיקר להשאיר מקום (גם אם קטן) לספונטניות ושינויים של הרגע האחרון.
כתבנו בעבר על ה-FOMO בטיול ותוכלו לקרוא עליו כאן.
מה שמתאים להוא, לא מתאים להוא
סליחה על העילגות הקלה, אנחנו מנסים להעביר פה מסר.
"לקחתי תוכנית מחבר, אני כבר מסודר" הוא עוד משפט שגור בפי מטיילים שפונים בפעם הראשונה.
לך תשכנע מישהו לשלם כסף על תכנון טיול כשהוא כבר "מסודר".
לך תסביר שהתוכנית היא משנת 2018 ומאז השתנו בערך מיליון דברים, שהמטיילים בתוכנית הם תרמילאים אחרי צבא ואתה לקראת הפנסיה ושהם חובבי גולף ומכוניות יוקרה ואתה מעדיף לנסוע בקרוואן.
כל תוכנית היא עולם ומלואו.
גם אנחנו, שמתכננים מאות טיולים בשנה, לא יכולים לייצר את אותו טיול אחד לאחד.
כולנו שונים, אוהבים דברים מסוימים ובאים עם כיוון מסוים, חלומות וציפיות.
זה בסדר לגמרי לקחת תוכנית אחרת כרפרנס, אבל לעולם לא נשתמש בה כמו שהיא.
הניואנסים בכל טיול משתנים.
פרמטרים כמו מזג אוויר, תקציב, זמן טיול וסדרי עדיפויות הם אינדיבידואליים לחלוטין.
הכי חשוב – לכל אחד יש את החלום בראש איך הטיול שלו ייראה.
אנחנו מאוד אוהבים את הפתגם "קונה בזול – משלם ביוקר".
אתם כבר יוצאים לטיול שעולה כמה עשרות אלפי שקלים, במקרה הזול.
לא תשקיעו זמן בהתאמה של הטיולים לצרכים שלכם?
לא בודקים את מזג האוויר
המרחק בין מלבורן לקוטב הדרומי קצר יותר מהמרחק בין מלבורן לדרווין, ראיתם את התמונה.
לטובת אלו שנתקלים בשמות האלו בפעם הראשונה, מלבורן נמצאת בחלקה הדרומי של אוסטרליה ודרווין בצפוני.
אותה מדינה, שתי ערים שונות, אקלים לגמרי שונה.
הנה עוד נתון.
המרחק בין סידני לדרווין גדול יותר מהמרחק בין תל אביב למוסקבה.
דמיינו חורף בתל אביב וחורף במוסקבה ועד כמה יש שוני.
מזג האוויר בפסיפיק הוא שונה לחלוטין מהג'קוזי הים תיכוני.
אוסטרליה, ניו זילנד וגם האיים השונים מוקפים באוקיינוסים שמתפרשים על אלפי קילומטרים.
תופעות טבע כמו אל ניניו ולה ניניה יכולים לשנות את המאזן האקלימי ולגרום לאסונות טבע יוצאי דופן.
חלק מהדברים לא ניתנים לחיזוי, אבל חלק כן, ועליהם רצוי להתעכב.
למרות שיש אילוצים של טיסות ומחירים, אנחנו לא נרצה לעשות טעות רק כי יותר נוח להגיע או יותר זול.
מזג האוויר הוא פרמטר שחייב לקבל התייחסות מעמיקה וממנו ייגזר המסלול, לא להפך.
זה מחזיר אותנו להעדפות ורצונות.
טיול בניו זילנד באוגוסט הוא טיול חורף.
לחלקנו זה אחלה ומתאים, ולחלקנו ממש לא.
נצטרך לשאול את עצמנו מה הכיוון, לבדוק את מזג האוויר לאותה תקופה ובהתאם לכך להתקדם עם התוכנית.
אולם, לא נרצה להגיע לניו זילנד לטיול קיץ באוגוסט ולגלות שהדבר היחיד שמזכיר את הקיץ בניו זילנד זה מקומיים שהולכים עם חולצות קצרות בשיא הקור.
מזג האוויר בניו זילנד וגם מזג האוויר באוסטרליה שונים אחד מהשני, אבל גם שונים בתוך המדינות עצמן.
אם נתייחס אליהן כאל מקשה אחת, נחווה עוגמת נפש שיכולה להרוס טיול שלם.
ספונטניות יתר
הסעיף האחרון אולי יסתור קצת את הקודמים.
דיברנו על מזג האוויר וההשפעות שלו, שיכולות לשנות מסלולים ותכנונים ברגע.
המלצנו להשאיר זמן לספונטניות ושינויים.
מה שלא קיבל התייחסות זה השלב בו לוקחים את הספונטניות עשרה צעדים קדימה.
פאוזה קצרה.
אם אתם תרמילאים שיוצאים לטיול של שנה, כנראה שהסעיף הזה לא רלוונטי אליכם.
קל להבין שלכל מטייל יש את הפרופיל שלו ולכן גם המלצות ורעיונות לטיול לא בהכרח יתאימו לכולם.
זה תקף למאמר הזה וזה תקף לכל מסלול/המלצה/טיפ/בלוג/הרצאה שתראו בנושא.
מה שנקרא, I rest my case.
ספונטניות יתר נובעת מכמה גורמים.
אחד מהם הוא ה-FOMO – אולי יהיה משהו טוב יותר וחבל שאזמין משהו ו"אפסיד".
השני הוא הניסיון "לנצח את המערכת" ולחסוך עוד כמה ג'ובות על הזמנה ברגע האחרון.
זאת גישה שאומצה מהנופשונים הקצרים ליעדים קרובים, שם הם מורידים מחירים כדי לא להפסיד.
השלישי עשוי להיות קשור לאופי והרביעי הוא אפקט עדר – הוא עשה, אז זה בטח זה טוב.
כאמור, זאת שיטה שטובה לנופשונים.
הספק קונה 100 חדרים במלון וכשהוא רואה שתאריך היציאה הוא עוד שבוע, הוא מוריד את המחיר כדי למכור ולא להפסיד.
בטיול "מסודר", על אחת כמה וכמה כזה שנמשך זמן יחסית קצר ליעד ולא כחבילה אחת, ועל אחת כמה וכמה באוסטרליה וניו זילנד, זה עשוי לא לתפוס.
מה קורה בפועל?
יש מקומות שתיתכן בהם זמינות ברגע האחרון.
יש מקומות שהמחיר יירד כי התחרות מאוד גבוהה והם לא רוצים להפסיד.
אבל ברוב המקרים, זה לא המצב.
זה תלוי גם בעונה, במיקום ובסוג הפעילות.
השאלה שצריכה להישאל היא: "האם אני מזמין מראש, גם אם יעלה יותר (נניח), או מחכה לרגע האחרון ועשוי לפספס את הפעילות?".
אל תתבלבלו בין FOMO לבין ספונטניות יתר.
יש מקומות ופעילויות שמראש יש בעייתיות איתן.
אם היה מדובר בטיול ליוון, ניחא, מקסימום נחזור שנה הבאה.
אבל, אם אני כבר נמצא שעתיים נסיעה ממילפורד סאונד או משונית המחסום הגדולה, יש טעם להמתין עד הרגע האחרון, או שעדיף להזמין בראש שקט?
זאת שאלה פתוחה שנתונה לשיפוט עצמי.
אנחנו נמליץ להציב עוגנים בטיול של מקומות שאנחנו פשוט לא רוצים לדלג עליהם.
זה בסדר להיות ספונטני (וכתבנו את זה), אבל כמו כל דבר, במידה.
ברגע שזה הופך לדרך חיים, זה יכול להרוס לנו יום ולפעמים גם טיול.
סיכום הדברים
תכנון הטיול הוא דבר כיפי, מלמד ומאתגר.
לחלקנו יש את הזמן, הידע והניסיון להתנסות לבד.
לפעמים זה ייצא אחלה ולפעמים נצטער בדיעבד.
מהזווית שלנו, תכנון טיול מבוסס בעיקר על ניסיון עצום, מקצועיות שמשתדרגת מיום ליום ויכולת להתאים אותו לכל מטייל באופן אישי.
קשה לשכנע את המשוכנע – זאת לא כוונת המשורר וממילא זה לא מתאים לכל אחד.
שמתם לב לחזרתיות כאן?
כשזה מורכב, מסובך ולעיתים ארוך, זאת לא בושה להיעזר באנשי מקצוע.
זה תקף למגוון תחומים בחיים, וגם עולם הטיולים לא שונה.
יש לכם טיפים נוספים לגבי תכנון הטיול?
מוזמנים לשתף אותנו ונשמח לעדכן ולהרחיב את תוכן המאמר.