ניו זילנד על אופנוע - איך הגעתי לזה בכלל?
אחרי ארבעה חודשים של טיול עם ואן בכבישים והנופים המטורפים של ניו זילנד, הצורך לרכב על אופנוע רק התחזק אצלי.
כבישים מפותלים ודי ריקים רוב הזמן מושלמים לאופנוע, ועבורי זו הייתה הזדמנות חד-פעמית להגשים עוד חלום.
האהבה לאופנועים התגבשה אצלי לפני מספר שנים.
כבר בארץ רכבתי על סוגים שונים של אופנועים, אבל המחשבה על רכיבה במרחבים הירוקים המדהימים והעצומים של ניו זילנד, עוררה בי צמרמורת והתרגשות עזה בו-זמנית, אבל בתוך תוכי ידעתי שהחלום הזה הוא בר השגה.
אין לי רישיון... אבל תמיד אפשר למצוא פיתרון!
שתי בעיות עיקריות עמדו לפניי לפני הגשמת החלום:
- בישראל רכבתי בלי רישיון
- איזה אופנוע לקנות?
למען האמת, ציפיתי שעניין הרישיון יבטל את התוכניות שלי, אבל היה שווה לבדוק את הפרוצדורה.
לא האמנתי כמה זה פשוט וקל עד שהלכתי וחקרתי את הנושא.
בניו זילנד יש שתי קטגוריות רישיון:
הראשונה היא עד 250CC או LAMS APPROVED והשנייה מתירה לרכוב ללא הגבלה אחרי שנה ניסיון.
בשביל להוציא רישיון לדרגה הראשונה הייתי צריך לעבור מבחן שליטה.
בשלב הראשון, מגיעים למגרש חניה ומבצעים שלושה תרגילים, כאשר כל תרגיל מבצעים שוב ושוב עד שעוברים בהצלחה, ואז עוברים לתרגיל הבא.
אחרי מבחן השליטה מבצעים מבחן תיאוריה אליו ניתן ללמוד באינטרנט.
המבחן כולל שלושים שאלות אמריקאיות.
החלק הקשה הוא להבין את האנגלית ולכן צריך להגיע מוכנים מבחינת אוצר מילים.
עם זאת, גם על הקושי הזה התגברתי, ומכאן הדרך לרישיון הרשמי הייתה קצרה מאוד.
ניו זילנד על אופנוע – הנה אני בא!
קיבלתי את הרישיון - איזה אופנוע לבחור?
אחרי כמה שנים של רכיבה על אופנוע 650 סמ"ק, היה מוזר עבורי לחזור לרכוב על אופנוע 250 סמ"ק.
מהרגע שמיציתי את הואן עד לרגע שכבר הייתי על אופנוע עם רישיון עברו שבועיים, כך שזהו תהליך פשוט למדי, על אף סיפורי האימה של מטיילים אחרים.
המשקל של הציוד והנסיעות הארוכות יצרו אצלי חשש מסוים, אך לדרגת הרישיון הזו יש רשימה של LAMS APPROVED שזו רשימה של אופנועים עם נפח יותר גדול שעדין מורשים תחת הרישיון בדרגה שלי ושם ניתן למצוא אופנועים בנפח 650 סמ"ק.
מה חשוב לבדוק כשבוחרים אופנוע?
- אמינות, הדבר החשוב ביותר!
להיתקע בחור בסוף ניו זילנד זה לא בדיוק משאת נפשו של כל רוכב או של מישהו בכלל. - אופנוע המותאם לסחיבת ציוד.
בחרתי לטייל באופנוע באי הדרומי בלבד.
את רוב הלילות עשיתי בקמפינג בחוץ.
יש להוסיף את העובדה שצריך לסחוב כלי בישול, ציוד חורף ו"ערכת עזרה ראשונה לאופנוע", וכל הרכיבים הללו יוצרים מעמסה רבה על האופנוע וגם על הרוכב, שצריך להתמודד עם משקל רב.
אני חובב אופנועי שטח ולרכוב על הכביש בלבד לא הייתה אופציה עבורי, אך גם לאופנועי כביש יש את הסיכונים שלהם ולכן אני לא ממליץ על רכיבה עם מוצ'ילה גדולה מדי.
האופציות הסופיות בשבילי היו BMW Dakar או DRZ400.
יש עוד הרבה אופנועים טובים אחרים שיכולים לעשות את העבודה אבל רצוי לחשוב לעומק איזה סגנון רכיבה מתאים לכם יותר.
לבסוף בחרתי ב-BMW.
היתרונות עבורי היו מזוודות מובנות שהקלו על נשיאת הציוד ועזרו מבחינת שיווי משקל, ידיות מתחממות ו-ABS.
אפשר להשתמש במזוודות קשיחות לנשיאת ציוד כמו שהיו לי אבל אם אתם מתכננים לרדת לשטח, עדיף לקנות מזוודות רכות.
המזוודות עלולות ליפול (בעיקר בשטח), וזה עלול להיות מבאס לשבור את אחת המזוודות.
אם תישארו בעיקר בכבישים ממש נוח האפשרות לנעול את המזוודה ולא לדאוג שהיא תיעלם.
יאללה, יוצאים לטייל
בניו זילנד התחום של Adventure Riding מפותח ומצאתי המון עזרה בפורומים מקצועיים באינטרנט.
מעטים הבקפקרים שהכרתי שרכבו על אופנוע, אבל המון מקומיים שמחו לטייל איתי ברחבי האזור שלהם, לארח אותי ולעזור לתקן כשהיה צריך, וניתן למצוא בפורומים מסלולים מוכנים שהכינו רוכבים אחרים.
הציוד על האופנוע
כלים לאופנוע:
כפפות, משאבה, פנימיות ספייר, כלים לפירוק הצמיג במקרה של פנצ'ר, שמנים, ארגז כלים בסיסי לטיפול ראשוני באופנוע.
מטבח ולינה:
גזייה קטנה, סיר, כלים וסכו"ם קטנים ומתקפלים, אוהל יחיד שמתקפל קטן, שק"ש.
ציוד רכיבה:
אני קניתי בחנות משכונים חליפה בשווי 700$ ב-150$!
ניתן למצוא בחנויות כאלו קסדות ואביזרים נוספים.
דגש חשוב – לא להתפשר על הציוד!
חליפה מחממת היא פריט חובה וחשוב להקפיד שהיא חסינה לגשם.
בנוסף לכך, חשוב לוודא שיש בידכם כפפות מחממות, מגפיים או נעלים ממש טובות, כיסוי פנים וחולצה טרמית.
חשוב לשמור על משקל נמוך אבל לא כמו שחשוב שיהיה קומפקטי.
האופנוע שוקל 200 קילו אז כמה מאות גרמים היו פחות חשובים מאשר להיות גדול ומגושם במיוחד עם הרוחות המטורפות של ניו זילנד.
הרכיבות בניו זילנד היו פשוט משוגעות!
הכבישים המדהימים בשילוב נופים כמו שאין בשום מקום אחר עשו לי את הטיול!
עם האופנוע יכולתי לחוות שבילים ואזורים שלא הייתי מגיע אליהם עם הרכב ועדיין לעבור מרחק רב כל יום, והכי חשוב על אופנוע.
אין צורך להתכונן לימי רכיבה ארוכים ומייגעים (כמו בערבות אוסטרליה למשל), ומצאתי תחנות דלק ותחנות שירות שסיפקו את צרכיי לאורך הדרך.
עם זאת, אינני ממליץ למי שאין ניסיון ברכיבה לסכן את עצמו ולהשקיע זמן וכסף בחוויה שלא בהכרח תתפתח בצורה חיובית.
מזג האוויר עלול להיות קשוח מאוד והוא משתנה לרעה במהירות בלתי נתפסת.
מומלץ לעבור על מאמר מזג האוויר כדי להבין אם הטיול על האופנוע בכלל ישים.
היום הראשון של הטיול שלי התחיל ברגל ימין ועם שמש בוהקת בשמיים, אך במהרה נהפך היום לגשום וסוער עם רוחות שפשוט העיפו אותי מצד לצד בכביש.
רכבתי במשך שעתיים בעשרים קמ"ש צמוד למיכל דלק בכביש ראשי כי הרוח פשוט לא נתנה עוד אופציה.
רכיבה עם כזה משקל ותנאים שונה ומעייפת בהרבה מרכיבה רגילה ולדעתי מצריכה ניסיון.
הנופים, הדרכים, האנשים שפגשתי בדרך – השילוב של כל הגורמים הפך את חוויית הרכיבה לחוויה בלתי נשכחת.
סיכום החוויה
אני בהחלט ממליץ לכל רוכב שמעוניין לטייל בניו זילנד בצורה עצמאית ומעט שונה, לנסות את חוויית הרכיבה באופנוע, גם אם לא לכל אורך הטיול.
אני חוזר ומזכיר שחשוב להיות רוכב מנוסה ולהתכונן לתנאי דרך לא פשוטים ולימים קשים וארוכים, אך עם זאת גם הקשיים והמאמץ הרב הכרוכים בהתמודדות עם האופנוע ועם מזג האוויר, שווים כל רגע!