התניידות בחוף המזרחי באוסטרליה - רקע
דרכי התניידות בחוף המזרחי באוסטרליה הן מגוונות ומושפעות בעיקר מאופי הטיול הרצוי.
דמיינו אותו, החוף המזרחי של אוסטרליה – אלפי קילומטרים של חופי ים מטריפים, מקומות מגניבים והמון אטרקציות ופעילויות על הדרך, שיכולות להשאיר את המטייל הממוצע חודשים ארוכים לאורכו.
החוף המזרחי הוא היעד הפופולרי והעמוס ביותר באוסטרליה, בייחוד בשיא הקיץ האוסטרלי (דצמבר-מרץ).
זאת תקופה שבה צריך לחשוב בצורה מושכלת על דרך ההתניידות ולקבל החלטות שישדרגו את הטיול.
לא ניכנס לגאוגרפיה מדויקת של החוף, אבל נהוג לחלקו לשלושה חלקים:
1. מדרום לסידני – החלק הדרומי של החוף והפחות מתויר. מזג האוויר בו מזכיר את צפון ניו זילנד, ולאורכו פארקים לאומיים ועיירות גולשים.
2. סידני-בריסביין – החלק המרכזי של החוף. אורכו כ-1000 ק"מ, והוא כולל בתוכו אתרי צלילה, עיירות גולשים, פארקים לאומיים, פארקי שעשועים ואינספור אפשרויות בילוי.
זהו החלק המיושב ביותר והעמוס ביותר בחוף, עקב מזג האוויר היציב והנוח שבו, שיזכיר לחלקנו את מזג האוויר בתל אביב.
3. בריסביין – קיירנס – החלק הצפוני של החוף. אורכו כ-1700 ק"מ והוא מתחלק לשני אזורי אקלים:
החלק הדרומי יותר (בערך עד העיר Rockhampton) הוא אזור מושלם לטיול, מכיוון שהוא סופג קצת מכל אזור אקלים, ולכן מתאים לכל אורך השנה.
הטמפרטורות נעות בין 15-25 מעלות, עם סטיות קטנות למעלה ולמטה, בהתאם לעונות השנה.
האזור הצפוני, שמגיע עד לקיירנס (ואף צפונה ממנה), הוא אזור סאב-טרופי וטרופי (תלוי איפה בדיוק נמצאים).
האזור מתאפיין בטמפרטורות חמות, ריבוי משקעים ושתי עונות – רטובה ויבשה.
מי שמחפש מזג אוויר צונן וקריר, זה לא המקום בשבילו.
האזור האחרון שלא התייחסנו אליו הוא הדרך מסידני למלבורן, או לפחות רובה.
זהו החוף הדרומי של אוסטרליה, אך עקב התנועה היחסית גדולה על הדרך הזו (פחות מאשר שאר החוף, יותר בהשוואה לשאר אוסטרליה), נגדיר אותו כחוף מזרחי.
כאמור, מדובר על האזור העמוס ביותר באוסטרליה, ומיליוני תיירים מבקרים בו מדי שנה.
כביש החוף A1 נמתח ממלבורן ועד לקיירנס, כאשר בחלק מהמקומות הוא נהיה אוטוסטרדה (M1), ובחלק מהמקומות נהיה צר יותר ומקבל מספרים שונים עד להתחברות מחדש.
התניידות בחוף המזרחי באוסטרליה מתבצעת במספר דרכים, אך שתיים מהן נחשבות לפופולריות ביותר, ועל זה ננסה לענות במדריך הנוכחי – מה עדיף? נסיעה ברכב או בתחב"צ?
נסיעה ברכב
אוסטרליה ענקית, ו-Road Trip זה פשוט מתבקש.
בארצנו הקטנטונת, 7 שעות מספיקות כדי לחצות את המדינה מצפון לדרום, שלא נדבר על מזרח למערב.
באוסטרליה, לנסוע 7 שעות ביום זה לא ביג דיל, וזה מכסה אולי חלק פצפון מהמדינה.
לצורך השוואה, נסיעה רצופה לאורך כל קו החוף מסידני לקיירנס, תיארך כמעט 30 שעות!
יתרונות
1. גמישות וספונטניות – נוסעים על הדרך, ופתאום רואים איזה פארק לאומי מעניין.
מה יותר כיף מאשר לאותת ימינה, לצאת מהכביש הראשי, ולעשות טיול יום ספונטני בטבע..?
כיף שם? יאללה, נישאר לעוד יום.
רכב מקנה גמישות וספונטניות, וכל אחד מאיתנו רוצה להיות אדון לעצמו בטיול שלו.
2. אחסון – הייתם ביעד מסוים, הגיע הזמן לעזוב, מה עושים?
מעמיסים הכל על הרכב, ונוסעים!
פשוט וכיף.
השימוש ברכב מאפשר להעמיס את כל הציוד בקלילות, ללא צורך להסתובב בעיר, ואף לשמור עליו כשיוצאים לטייל, לאכול או לבלות בערב.
3. טרמפיסטים – כשיש רכב, אפשר להכיר אנשים שתופסים טרמפ מזדמן ואפילו לחסוך קצת בהוצאות הדלק.
מכיוון שתמיד יהיה "גל עולה" או "גל יורד", כולם יהיו פחות או יותר על אותה דרך.
על כל נסיעה יהיו עוד חבר'ה שיקפצו על המציאה, וזה הזדמנות מצוינת לשוחח עם מטיילים אחרים, להכיר טיפוסים ותרבויות, וליצור חברויות להמשך הדרך.
חסרונות
1. כסף – עלות השכרה/קניית רכב היא לא זולה, וגם אם לעיתים מצליחים להחזיר חלק מהכסף (אם באמצעות מכירה או טרמפיסטים), עדיין מדובר בהוצאה נכבדת, וזה עוד לפני דלק, אגרות, ביטוח וחס וחלילה דו"חות.
גם לשכור קמפר-ואן שחוסך את הלינה לא בהכרח מצמצם את ההוצאה הכספית, וגם קנייה של רכב, שאמורה להחזיר את ההשקעה, כרוכה בהוצאות לא מבוטלות שאינן מוחזרות.
2. מרחקי נסיעה ארוכים – לא פשוט לנהוג 6 שעות ביום.
זה מתיש, מעייף, ולעיתים מונע מהנהג ליהנות מהדרך, כי הוא חייב לוודא שאין איזה קנגורו שקופץ לכביש.
אפרופו קנגורו, לא מומלץ לנסוע בלילה עקב סכנת ההתנגשות בהם, מה שמגביל את זמני הנסיעות.
3. זמן – אם מדובר בהשכרה, אפשר להתקדם הלאה – חצי שעה, ויש לכם רכב מדונדש.
אם מדובר בקנייה – קניית ומכירת רכב עלולים לקחת זמן יקר והתהליך מעיק.
לא נתעלם מכך שזמן הוא המצרך הכי יקר בטיול ושום סכום כסף לא יחזיר אותו.
זמן קנייה ומכירה יכולים לגזול כשבוע-שבועיים מהטיול, והחיסכון (המשמעותי או שלא) בכסף יבוא על חשבון זמן הטיול.
טיפ קטן: את הכסף הזה מרוויחים בסוף בחזרה, את הזמן לא.
נסיעה בתחבורה ציבורית
האופציה השנייה, פופולרית לא פחות, היא נסיעה לאורך החוף באמצעות אוטובוס.
כיום יש שתי חברות המבצעות את הנסיעות לאורך החוף המזרחי (והדרומי, כולל מלבורן), Greyound ו-Premier's.
גרייהאונד היא חברת האוטובוסים הגדולה באוסטרליה.
היא מפעילה קווים מקיירנס ועד למלבורן, בשני הכיוונים.
היא מאפשרת כמה אפשרויות, ביניהם כרטיסים לטווח קצר או מכסת ק"מ, אך האופציה המועדפת על מרבית המטיילים היא Hop On Hop Off Pass, המעניק למטיילים את האופציה לעלות או לרדת את החוף כאוות נפשם, בהתאם לתאריך תפוגת הכרטיס.
הגבלה נוספת היא הכיוון. ברגע שנוסעים צפונה, לא ניתן לחזור אחורה.
חשוב לוודא שלא מזמינים שני כרטיסים על אותה נסיעה – זה מתפרש כניסיון להזמין כרטיס כפול על אותו משתמש, ועילה לפסילת המנוי.
לקניית פס של גרייהאונד, לחצו כאן.
פרימייר'ס היא חברת האוטובוסים השנייה, והיתרון המשמעותי שלה הוא המחיר.
היא זולה מגרייהאונד בעשרות אחוזים, ויש לה קווים פנימיים יותר מאשר גרייהאונד המגיעים לנקודות תיירותיות דוגמת ביירון ביי (Byron Bay) ואיירלי ביץ' (Airlie Beach).
בהשוואה בין שתי החברות, ניתן לראות שהמחיר הוא למעשה היתרון המשמעותי של פרימייר'ס, שכן גרייהאונד מספקת ללקוחותיה Wifi, שקע הטענה ותדירות אוטובוסים גבוהה יותר בין הערים הגדולות באוסטרליה.
בנוסף, פרימייר'ס מגיעים עד סידני בלבד בעוד גרייהאונד מציעים נסיעות עד מלבורן ונסיעות אל המדבר האוסטרלי ויעדים שאינם על "שביל החומוס" האוסטרלי.
יתרונות
1. מחיר – זה ללא ספק השיקול המרכזי של תרמילאים דלי תקציב כאשר בוחרים דרכי התניידות בחוף המזרחי באוסטרליה.
עלות השכרת רכב עלולה לחצות בקלות את אלף הדולרים ללא הוצאות משנה ואילו הוצאה על אוטובוס נמוכה משמעותית.
ההפרשים הגדולים הללו מושכים אליהם מטיילים רבים המטיילים בתקציב מוגבל ומעדיפים להוציא את הכסף על אטרקציות, אוכל ובילויים.
2. מרחקים – המרחקים באוסטרליה עצומים, ונסיעה באוטובוס מאפשרת למטיילים נסיעה בראש שקט, עם נהג מקצועי ואוטובוס מרווח.
מטיילים המעוניינים לעבור מרחקים גדולים, יכולים לבחור באופציה של אוטובוס לילה, ולחסוך לעצמם לילה בהוסטל.
3. נהיגה – הנהיגה בצד השני עלולה להיות טראומטית למטיילים לא מנוסים בנהיגה, בייחוד בתוך הערים הגדולות.
נסיעה באוטובוס לאורך החוף המזרחי מייתרת את הצורך ברכב, שכן מערכת התחב"צ בערי אוסטרליה מאפשרת להתנייד בהן בקלות.
חסרונות
1. גמישות – האוטובוסים עוברים מעיר לעיר, אך לא עוצרים בכל מיני מקומות על הדרך אלא אם הם בתכנית הנסיעה.
מטייל שרוצה לעצור בפארק לאומי על הדרך או סתם להתרענן באיזה חוף, צריך לחכות עד שהאוטובוס יגיע ליעד, ומשם למצוא את הדרך הלא קלה כדי להגיע למחוז חפצו.
בנוסף, רוב האוטובוסים עוצרים במרכז העיר, וההתניידות משם אל מקום הלינה עלולה להיות ארוכה ומעיקה.
האוטובוסים עובדים עם לו"ז קבוע, שלעיתים עלול שלא לעמוד באותו קנה עם התכניות, מה שייאלץ את הנוסעים בהם להישאר עוד לילה בעיר, או לתכנן את הטיול לפי זמני האוטובוסים.
נקודה אחרונה היא הכיוון. כאמור, הכרטיס תקף רק לכיוון אחד, ולכן אין אפשרות להשתמש בכרטיס כדי לחזור.
2. מקום אחסון – תא המטען של האוטובוס משמש את כל הנוסעים בו, ולכן ישנה הגבלת מטען לכל נוסע.
מטיילים שמגיעים לתקופות ארוכות מביאים איתם לא מעט ציוד, ולעיתים יש צורך לשלם על מטען חורג.
בנוסף, בהמשך לסעיף 2, האוטובוסים מורידים בתחנות מרכזיות בלבד, ולעיתים צריך להיסחב עם הציוד ברגל, מה שעלול להכביד על הדרך (בייחוד שרוב ההמלצות לתרמילאים מתייחסות לתיק גב גדול ולא למזוודה).
3. טיולים באזור – כשאין רכב, צריך להסתמך על טיולים מאורגנים או טיולים אקראיים של מטיילים נוספים.
זוהי הוצאה נוספת (עלות טיול מאורגן, דלק לרכב של מטיילים אחרים) שעלולה להכביד על הכיס ובמקרים מסוימים אף להתקזז עם עלויות הרכב.
ישנם טיולים מאורגנים מצוינים שעונים על כל הדרישות, אך חלק מהמטיילים עלולים לחוש שהטיול לא תפור למידותיהם ויעדיפו לשכור רכב לטווח קצר – הוצאה נוספת שמתנגשת עם הרצון לשמור על תקציב שפוי.
אז במה לבחור?
כפי שניתן לראות, כשעולה השאלה מהי דרך ההתניידות המומלצת בחוף המזרחי באוסטרליה , התשובה אינה חד-משמעית.
ניתן להסכים על כך שהתניידות בחוף המזרחי באוסטרליה היא נוחה ונגישה מאוד, מה שכנראה משפיע על כמות המטיילים בו מדי שנה.
באזור כל כך גדול ניתן גם לשלב בין דרכי ההתניידות ולטעום מכל העולמות, אך דבר זה עלול לדרוש תכנון מדוקדק יותר של הטיול.
כך או כך, החוף המזרחי הוא גן עדן למטיילים, והחוויה לאורכו מובטחת בין אם תשתמשו בכלי רכב פרטי (גם אופנוע בא בחשבון למשוגעים לדבר!), באוטובוס, או בשילוב של שניהם!